Dagprogramma onder voorbehoud:

09:30 uur Ontvangst
10:00 uur Aanvang repetitie
12:00 uur Lunchpauze
     Eigen lunch meebrengen. Koffie, thee en soep zijn verkrijgbaar.

12:30 uur Aanvang middag repetitie
14:30 uur Pauze
15:00 uur Generale repetitie

17:00 uur Vrij

19:00 uur Aanvang concert
20:00 uur Einde concert

Opname beluisteren

Oefenmateriaal

De bladmuziek voor deze dag dient u zelf te verzorgen.
We zingen de Süßmayer versie.

Om u alvast voor te bereiden kunt u gebruik maken van midi-files van bijvoorbeeld

- Koorpartij-oefening

Parkeren

Voor parkeermogelijkheden willen wij u door middel van de link hieronder verwijzen naar de website van Prettig Parkeren.

Prettig Parkeren

Over Mozart en het Requiem:

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) begon als wonderkind. Hij werd bejubeld en aanbeden door zowel de burgerij als de adel. Mozart groeide uit tot een zeer veelzijdig componist, met een oeuvre van ruim zeshonderd zeer uiteenlopende werken. Een geweldige prestatie, zeker als je nagaat dat de componist slechts vijfendertig jaar oud werd. Ondanks zijn geweldige oeuvre, eindigde zijn leven tragisch; doodziek en op de hielen gezeten door schuldeisers.

Mozart kreeg een anoniem verzoek een Requiem te schrijven. Hoewel hij hiervoor niet veel tijd had nam hij de opdracht toch aan. Hij had het geld dat hij ervoor kreeg namelijk hard nodig.

Toen hij klaar was met zijn andere composities ging Mozart hard werken aan zijn Requiem. Mozart werd geïnspireerd door werken van vroegere meesters uit de Barok, de oratoria van Händel, de religieuze werken van J.S. Bach en niet te vergeten het Stabat Mater van Pergolesi.
Maar Mozart was ziek en het werken aan het Requiem was vermoeiend. Op 5 december 1791 stierf hij, slechts 35 jaar oud.

Op veel plaatsen was het Requiem nog onvoltooid en bestonden er louter schetsen. Mozarts oud-leerling, vriend en collega Franz Süszmayer (1766 – 1803) heeft de dodenmis voltooid. Hij deed dit op verzoek van Constanze, de echtgenote van Mozart.
Pas in 1800 vernam Constanze dat de anonieme opdrachtgever graaf Franz von Walsegg was.

Luister en huiver naar deze angstaanjagende en opzwepende muziek! Geniet vooral van het Kyrie, het Dies Irae, Tuba Mirum, Lacrimosa en het Sanctus.

Orkest en Solisten

Het Orkest is La Sinfonia Contea