Dagprogramma onder voorbehoud:

09:30 uur Ontvangst
10:00 uur Aanvang repetitie
12:00 uur Lunchpauze

Eigen lunch meebrengen. Koffie, thee en soep zijn verkrijgbaar.

12:30 uur Aanvang middag repetitie
14:30 uur Pauze
15:00 uur Generale repetitie

17:00 uur Vrij

19:00 uur Aanvang concert
21:00 uur Einde concert

Oefenmateriaal

De bladmuziek voor deze dag dient u zelf te verzorgen.

Om u alvast voor te bereiden kunt u gebruik maken van midi-files van bijvoorbeeld

- Koorpartij-oefening

Parkeren

Voor parkeermogelijkheden willen wij u door middel van de link hieronder verwijzen naar de website van Prettig Parkeren.

Prettig Parkeren

Locatie en routeplanner

Locatie meezingdag

Ontmoetingskerk
Varviksingel 139
7512 EK Enschede

Klik op: "Grotere kaart weergeven" voor Google Maps

Over de Messiah en Georg Friedrich Händel

Messiah is een oratiorium, dat is een Bijbels drama op muziek. Het werk bestaat uit 3 delen.
Het eerste deel beschrijft de aankondiging en de geboorte van Jezus in hoopvolle en vriendelijke klanken. In het tweede deel verandert de sfeer als het lijden van Jezus en de kruisiging worden uitgebeeld. Maar bij de wederopstandig en de hemelvaart wordt de toon weer optimistisch, en het deel eindigt in een uitgelaten stemming met het beroemde Halleluja-koor. Het derde deel bezingt de betekenis voor ons, van Christus als overwinnaar op de dood.
Het verhaal gaat dat Händel na het voltooien van het Halleluja-koor in tranen was en heeft gezegd: "Ik geloof dat ik de Hemel en God voor me heb gezien".
Händel componeert "Messiah" naar aanleiding van een libretto dat Charles Jennes hem stuurt. Händel had in Londen zijn glorietijd gehad maar het publiek heeft genoeg van zijn muziek. Hij is eenzaam en depressief. Het libretto is zijn redding. Händel gaat vol inspiratie aan de slag. Hij sluit zich met de teksten op in zijn kamer en in slechts 24 dagen schrijft Händel de muziek van Messiah wat zijn grootste meesterwerk zou worden. Door een verzoek voor een liefdadigheidsconcert in Dublin gaat Händel's Messiah daar op 13 april 1742 in premiere. Het wordt een overweldigend succes. Messiah is uitgegroeid tot 1 van de meest geliefde composities aller tijden.

Georg Friedrich Händel (1685-1759>
Geboren in Halle, Duitsland, op 23 februari 1685. Hij kwam niet uit een muzikale familie. Op aandringen van hertog Johan Adolf I van Saksen-Weissenfels mag Georg muziekonderwijs volgen. Hij blijkt zeer talentvol, een wonderkind.
Op zijn 18e krijgt hij een baan bij de opera in Hamburg. Hier schrijft hij ook zijn eerste opera, het begin van zijn succes. Daarna woont hij 4 jaar in Italië. In 1712 besluit Georg zich permanent in Engeland te vestigen en neemt de Engelse nationaliteit aan. Lange tijd is Handel enorm populair in Londen. Na een moeilijke periode en het succes van Messiah blijft Handel tot aan zijn dood in 14 april 1759 nog oratoria schrijven. Georg Frederic Handel wordt begraven met nationale egards. Er komen drieduizend mensen opdagen om hun respect te betuigen.

Orkest en Solisten

Het Orkest is La Sinfonia Contea